Praten over geld: wanneer en wanneer niet?

Zijn er in jouw bedrijf medewerkers met geldzorgen?

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Op een feestje begint iemand hoog te geven over zijn salaris of een door hem behaalde bonus. De mensen om hem heen ervaren dat als hoogst ongemakkelijk en glippen zo gauw mogelijk weg. Vandaar de beleefdheidsregel: over persoonlijke geldzaken praat je niet.

Toch zijn er ook momenten waarop je je niet aan deze regel moet houden en het juist goed is om over geldzaken te beginnen. Voorwaarde is dan wel dat de sfeer vertrouwelijk is; liefst onder vier ogen. En natuurlijk moet de intentie goed zijn: geen opschepperij of misplaatste nieuwsgierigheid, maar oprechte belangstelling in de ander.

De aanleiding kan een ingrijpende gebeurtenis zijn, zoals echtscheiding, ziekte of het overlijden van de partner. Naast alle pijn en verdriet zijn er soms ook financiële consequenties: onvoorziene kosten of een terugval in inkomen waarmee niet vooraf rekening is gehouden.

Soms is het alleen een gebrek aan kennis over geldzaken dat jouw medewerker parten speelt. Maar ook dat kan al leiden tot stress, geldzorgen en verzuim. Op den duur kunnen die zowel je medewerker als de organisatie uit balans halen.

Leidinggevenden komen er dikwijls pas laat achter dat er problemen zijn, bijvoorbeeld als zij loonbeslag voor de werknemer ontvangen. Dan is er al veel kostbare tijd verloren gegaan. Schroom daarom niet om op het geëigende moment naar geldzaken te informeren.

Minstens zo belangrijk: straal als leidinggevende uit dat u open staat voor gesprekken over alles dat uw medewerker in de weg zit. Dan durft hij zelf over zijn zorgen te beginnen nog vóór u daar naar vraagt!

Blijft de vraag hoe je zo’n open cultuur creëert. Hoe krijgen leidinggevenden of HR professionals de juiste handvatten om de financiële problemen van medewerkers te signaleren en bespreekbaar te maken?

Met onze partnercoaches hebben we daarvoor een training ontwikkeld. De deelnemers leren hoe zij lastige gesprekken kunnen aangaan? En wat zij moeten doen als zij signalen oppikken die duiden op geldzorgen en problemen, maar zij niet zeker weten of daar echt sprake van is. Ook komt aan de orde hoe het brein werkt bij stress en hoe beslissingen dan tot stand komen.

Laatste nieuws


Stel uw vraag aan Comminz


Wilt u weten of wij iets voor u kunnen betekenen? Bel ons op 088 – 43 533 33 of maak gebruik van ons contactformulier.